Article d’El Llaç nº 568

L’arribada del tramvia a Molins de Rei i a l’estació dels Ferrocarrils de la Generalitat de Quatre Camins és una vella reivindicació de la comarca i dels molinencs.

De fet aquesta arribada ha estat inclosa des de ja fa vint anys en la planificació d’infraestructures de transport de la Generalitat (PDI), primer en el PDI 2001-2010 i posteriorment en el PDI 2011-2020. Sempre s’ha quedat en el calaix dels projectes a fer.

En aquests vint anys els municipis van canviant i el seu entorn viari i urbanístic es va modificant. En el cas concret de Molins de Rei, la realització de les obres de remodelació de l’antiga carretera -avingudes Barcelona i València- podrien suposar un risc important pel projecte tramviari, en impossibilitar-ne el pas per aquesta via.

La gent que formem la Plataforma d’Usuaris del Transport Públic de Molins de Rei (PUTP MdR) i l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), davant d’aquesta realitat vàrem sensibilitzar als grups polítics i al Govern Municipal, promovent diferents mocions al llarg d’aquest temps per garantir el futur pas del tramvia per la vila. Per aquest motiu, davant de la imminent remodelació de l’antiga Carretera, vàrem proposar un recorregut alternatiu que passaria pel carrer del Canal de la Infanta i tindria la parada final de Molins de Rei a la plaça Pont de la Cadena, la coneguda popularment com a plaça de Les Palmeres. Perquè això fos possible era, sobre tot vital, que en les futures obres d’urbanització de Can Coll, es reservés espai pel pas del tramvia en el carrer del Canal. Vàrem pressionar tot el que vàrem poder i finalment vam assolir l’objectiu que segurament farà possible aquest traçat alternatiu: modificar la futura amplada del carrer perquè pogués passar el tramvia.

El desencallament de les obres de soterrament del tren a Sant Feliu de Llobregat, d’imminent realització, i l’acord del seu Ajuntament amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) per estendre el tramvia fins a la porta del polígon el Pla, facilitava que aquesta reivindicació es convertís en realitat.

Davant d’aquests fets, i per a evitar que un cop més el tramvia fos oblidat en les inversions de la Generalitat, fa tres anys que conjuntament amb la PTP, el sindicat Comissions Obreres i la Federació d’Associacions de Veïns del Baix Llobregat, vàrem dissenyar una campanya per aconseguir que a la nova planificació del PDI 2021-2030 el tramvia no es quedés tan sols en un desig. L’objectiu era clar: no es tractava sols què fessin un estudi sinó que programessin la seva execució.

Vàrem redactar un manifest de la Plataforma “Volem el Trambaix al Pla” i vam aconseguir el suport de nombroses entitats de la Comarca: el sindicat UGT, el Col·legi d’Ambientòlegs de Catalunya, l’Associació d’Empresaris del Pla (AEPLA), Catalunya Camina, el Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat i les associacions de veïns i veïnes dels barris del Canal i de la Riera Bonet i finalment, l’adhesió de més de 1.500 persones a títol individual tot i que la pandèmia ha dificultat molt la recollida presencial de signatures.

En paral·lel vam promoure mocions als plens de tots els ajuntaments per on passa i passarà el tramvia per arribar a Quatre Camins, i també al Consell Comarcal. Aquestes mocions van ser aprovades per unanimitat de totes les institucions.

També hem promogut campanyes a les xarxes socials i hem generat opinió i informació a tots els mitjans periodístics comarcals.

El tramvia a Molins de Rei en l’horitzó del 2030

Gràcies a la lluita i treball constant, l’arribada del tramvia a Molins de Rei és molt possible que es produeixi abans de l’any 2030, ja que ha estat inclòs en el PDI 2021-2030.

Concretament es preveu l’arribada en dues fases: una primera, el 2025, amb l’arribada a l’actual estació de Renfe de Sant Feliu i l’extensió fins als barris de La Salut i Can Maginàs passant per sobre del tram que s’ha de soterrar de les vies del tren. I una segona, el 2028, fins al centre de Molins de Rei. L’arribada a Quatre Camins es deixaria per després del 2030.

Sens dubte la mobilització exercida ha tingut molt a veure. Valorem molt positivament el treball realitzat i volem fer arribar el nostre agraïment, de manera especial, a totes les persones i institucions que ens han ajudat a aconseguir aquest desitjat objectiu.

Si bé el projecte s’ha inclòs fent passar el tramvia per les avingudes Barcelona i València. Per aquest motiu, i donat que la Comissió Territorial d’Urbanisme ha aprovat definitivament la urbanització de Can Coll ampliant el carrer Canal de la Infanta per poder fer passar el tramvia per aquest indret, com a Plataforma hem presentat al·legacions. Sabem que també ho farà l’Ajuntament de la vila.

És evident que les entitats, i en especial el nostre Ajuntament, hauran de pressionar de valent perquè les esmenes siguin acceptades i que el traçat sigui rectificat. És evident també que caldrà plantejar-se com fer algunes actuacions urbanístiques de futur com ara la remodelació de la plaça Pont de la Cadena, ja que ara seria el moment de plantejar la construcció d’un aparcament soterrat que doni servei a les demandes d’estacionament de residents, del comerç i també es pogués utilitzar com aparcament d’intercanvi cotxe-tren i cotxe-tramvia.

Pel que fa a la inclusió al PDI 2021-2030, evidentment som conscients que encara que estigui planificada l’execució de l’arribada del tramvia al Pla i a Molins de Rei el 2028, caldrà que estiguem molt amatents per a pressionar a les autoritats del transport perquè l’arribada del tramvia a Molins de Rei deixi de ser un desig.

Lluís Carrasco, portaveu de la Plataforma “Volem el Trambaix al Pla”; delegat territorial de la PTP al Baix Llobregat i membre de la PTUP MdR

Logotip de la plataforma “Volem el Trambaix al Pla”, elaborat de forma altruista pel molinenc Pep Bergadà
Proposta d’extensió del tramvia fins a Molins de Rei defensada per la plataforma