Nota de premsa de la Diputació de Barcelona

Molins de Rei s’ha incorporat aquest any al programa

CuEmE promou la creació de cooperatives escolars durant un curs, en el que l’alumnat crea i gestiona una cooperativa amb el suport de la comunitat educativa, l’administració i altres agents socials de la seva localitat

Va començar el 2011-12 amb 7 municipis i actualment en són 106; en aquests 9 cursos han participat més de 42.000 alumnes i s’han creat més de 1.800 cooperatives

Participen 9.100 alumnes que representen el 20% de l’alumnat de primària de la província

La presidenta de la Diputació de Barcelona, Núria Marín, ha participat aquest matí a la jornada inaugural de la 10a edició del programa de Cultura Emprenedora a l’Escola, CuEmE de la corporació que ha tingut lloc de manera telemàtica.

Juntament amb la presidenta Marín han participat el diputat president delegat de l’Àrea d’Educació, Esports i Joventut, i la diputada de Desenvolupament Econòmic, Turisme i Comerç, Alfredo Vega i Eva Menor, respectivament.

La jornada serveix per donar el tret de sortida a una nova edició on més de  9.000 nois i noies de 106 municipis de la província es posen a treballar per tal de crear cooperatives. Aquests alumnes representen el 20% de l’alumnat de primària de la província.

La jornada ha comptat amb la ponència de Boris Mir “Educar en temps de pandèmia. La tasca docent en un escenari incert”. Mir és professor de referència d’educació secundària, expert en aprenentatge i en transformació educativa, formador en diferents universitats i consultor en organitzacions educatives.

Durant la seva intervenció, Núria Marín, ha recordat que «CuEmE és un programa km0 que es va posar en marxa el curs 2010-2011 amb 7 municipis i que ara ja supera el centenar amb més de 42.000 alumnes participants». Un programa que persegueix  «fomentar la cultura emprenedora i on evidentment els beneficis són importants perquè sinó la economia no funciona, però on és igual d’important el rèdit i la responsabilitat social de les empreses.» I ha destacat com a novetat d’enguany la creació del nou pla director del programa que inclou «dos grans objectius: la voluntat de seguir creixent i el manteniment de l’essència del programa».

Marin ha volgut donar també especialment la benvinguda als dos nous municipis que s’incorporen aquest any i ha finalitzat la seva intervenció subratllant «el compromís sempre ferm de la Diputació envers el programa» i el seu agraïment a «tots els actors implicats, docents, alumnes, tècnics, que hi treballen amb motivació, implicació i que fan que el projecte vagi més enllà en un any especialment marcat per la pandèmia i amb les dificultats que comporta».

Paral·lelament, Alfredo Vega ha destacat que «la força del projecte resideix en la suma de moltes complicitats», i com «avui comencem la 10a edició amb més ganes i més força que d’altres anys, sobretot a causa de la pandèmia. Un projecte que permet aprenentatges significatius i la posada en pràctica d’habilitats cooperativistes i emprenedores en els darrers cursos de primària».

De la seva banda, Eva Menor, ha recordat que «el programa està molt ben valorat, com va quedar patent en els resultats de l’Estudi Gem presentats el passat juliol», i com s’ha «d’entendre l’emprenedoria com un conjunt de valors i capacitats individuals que cal treballar a l’escola per tal que els infants i joves es puguin construir un projecte vital».

Cal destacar la ponència de Boris Mir on ha fet una descripció en detall dels diferents tipus de perspectives, rols i tipologies amb les que docents, alumnes, professionals, famílies afronten l’educació en temps de pandèmia i com la suma d’aquests diferents rols (prudents, valents, agosarats i temeraris), «la combinació d’aquests punts de vista es presenta com una oportunitat única d’aprenentatge».

CuEmE

En aquesta edició hi ha dos municipis nous: Molins de Rei i Sant Bartomeu del Grau, i 7 escoles de: Avinyó, Cornellà de Llobregat, Bigues i Riells, Lliçà de Vall, Molins de Rei i Sant Bartomeu del Grau.

La jornada de posada en marxa d’avui marca el començament del programa aquest curs i dona la benvinguda als participants del curs 2020-2021 on s’han compartit reflexions i estratègies sobre la necessitat d’adaptar el desenvolupament del programa a la nova realitat marcada per la crisi sanitària de la Covid19.

El programa CuEmE està organitzat per les gerències d’Educació i Desenvolupament econòmic de la Diputació de Barcelona, amb l’objectiu de fomentar la cultura emprenedora i les competències bàsiques en el cicle superior d’educació primària. Durant un curs escolar, l’alumnat crea i gestiona una cooperativa escolar amb el suport de la comunitat educativa, l’administració i altres agents socials de la seva localitat.

El Programa Cultura Emprenedora a l’Escola és un exemple de l’estratègia que impulsa la corporació en l’àmbit de l’educació: l’estratègia Educació 360. Aquesta estratègia treballa per connectar els diferents agents i recursos del territori per oferir més i millors oportunitats educatives a la població que hi viu. Aquesta fórmula de connexió i treball en xarxa, en aquest cas en el camp les competències emprenedores, es troba present des del mateix disseny del programa CuEmE, elaborat conjuntament entres les dues àrees i també en la seva implementació, que ha anat sumant aliances i agents per fer-lo créixer i arrelar-se a la realitat de cada entorn.

En el total de les 9 edicions que s’han portat a terme fins al moment han participat més de 42.000 alumnes i s’han creat més de 1.800 cooperatives.

Enllaç a la web de la Diputació:

En marxa la 10a edició del programa CuEmE, enguany en context de pandèmia