Molins de Rei, però, encara continuarà mantenint només el 50% de la seva oferta en dues línies (MB1 i MB2), i en l’altra (MB3), que només té un bus, aquest seguirà circulant.

Nota de prensa de l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU)

  • L’augment de l’oferta té lloc arran de l’entrada a la fase 1 de  desconfianment de les regions sanitàries de la regió metropolitana nord, la regió metropolitana sud, el Baix Montseny i la ciutat de Barcelona.
  • La majoria d’aquests increments se situen entre el 80-100% respecte al que és habitual en un dia feiner, tot i que alguns municipis més petits i amb poca demanda tenen ofertes de servei inferiors.

Granollers, 22 de maig de 2020

La majoria de transports urbans dels ajuntaments que formen part de l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), tenen previst augmentar l’oferta de servei a partir del proper dilluns, 25 de maig, quan les regions sanitàries de la regió metropolitana nord, la regió metropolitana sud, el Baix Montseny i la ciutat de Barcelona entrin a la fase 1 de desconfinament. La majoria d’aquests increments se situen entre el 80-100% respecte al que és habitual en un dia feiner, tot i que alguns municipis més petits i amb poca demanda tenen ofertes de servei inferiors.

Baix Llobregat

En la comarca del Baix Llobregat, els municipis d’Esparreguera, Martorell i Vallirana passen a doblar l’oferta que tenen actualment -que és d’un 50% – per passar a oferir el 100% del servei de transport urbà.
Sant Vicenç dels Horts també augmenta considerablement l’oferta de transport, que passa del 35,6% actual a tenir en actiu el 85% del servei.
D’altra banda, Molins de Rei mantindrà el 50% de la seva oferta en dues línies (MB1 i MB2), i en l’altra (MB3), que només té un bus, aquest seguirà circulant.

El Maresme

Al Maresme, Vilassar de Mar és el municipi que realitzarà un augment més considerable de l’oferta, en passar del 60% actual al 100% del que és habitual en un dia feiner. El Masnou també augmenta del 53,1% actual a un 90% de la seva oferta habitual. I Mataró manté l’oferta de les últimes setmanes, que és d’un 88,52%

Vallès Occidental

En el Vallès Occidental, la majoria de municipis posen en servei entre el 80% i el 100% de la seva oferta de transport urbà, respecte al que és habitual en un dia feiner. Entre els municipis que ja activen el 100% del servei hi ha Cerdanyola i Rubí. Valldoreix tindrà també el 88% del servei actiu, Terrassa el 85% i Sabadell el 80%. En canvi, Castellbisbal de moment activa el 70% de l’oferta.

Vallès Oriental
Al Vallès Oriental hi ha poques variacions. Mollet del Vallès ja va incrementar la setmana passada la seva oferta fins al 74% del que és habitual en un dia feiner, i la mantindrà igual també a partir de dilluns, 25 de maig.
Granollers (Transgran), de moment, no augmenta la seva oferta de transport. I Lliçà d’Amunt passa d’una oferta actual del 33% a augmentar-la fins al 56%

Municipis que ja estaven en Fase 1

Municipis del Garraf com Sitges i Vilanova i la Geltr  ja van augmentar la seva oferta la setmana passada quan van entrar en Fase 1. De fet, Sitges ja té actualment el 100% de la seva oferta de transport activa, i Vilanova el 80%.

Vic (Osona) de moment no augmenta la seva oferta de transport, ja que en les últimes setmanes ha tingut menys d’un 10% de demanda, i no preveu que hi hagi un augment considerable la propera setmana.

En canvi, Igualada i Manresa sí que augmenten a partir de dilluns la seva oferta de transport, tot i que ja van entrar en fase 1 la setmana passada. Igualada passa de tenir només el 30% de la seva oferta a tenir el 66,6%, i Manresa passa de tenir el 50% a tenir el 70% de la seva oferta habitual.

Tot i que l’entrada en fase 1 no permet la mobilitat entre regions sanitàries diferents, la majoria dels municipis prefereixen incrementar la seva oferta per tal d’assegurar que els usuaris del transport poden mantenir la distància de seguretat, i evitar així la propagació del virus.

Tanmateix, en els propers dies caldrà fer un seguiment de com evoluciona la demanda del transport en els diferents municipis, per tal de considerar si cal fer algun ajustament en l’oferta. De fet, des de que es va decretar l’estat d’alarma, l’AMTU ha realitzat conjuntament amb els ajuntaments i el comitè de crisi creat per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de l’àrea de Barcelona, un seguiment diari de la demanda per tal de poder garantir en tot moment el volum d’ocupació permès, que en un primer moment va ser del 33% i posteriorment s’ha marcat en un 50% d’ocupació per vehicle.

D’altra banda, durant els últims dies l’AMTU, l’ATM de Barcelona i els operadors de transport urbà han dut a terme una campanya de divulgació per donar a conèixer als usuaris l’obligatorietat de portar mascareta en el transport públic – que ara ja és obligatòria en qualsevol espai públic –, i també altres indicacions com el fet que en el bus no es poden ocupar tots els seients i que no és permès seure en seients contigus, i la recomanació de rentar-se les mans abans i després d’utilitzar el transport públic.

Vianització de carrers durant els caps de setmana

Així mateix, durant el proper cap de setmana, 23 i 24 de maig, alguns ajuntaments tallaran els principals carrers dels seus municipis, per tal de donar prioritat als vianants i facilitar-los la mobilitat en aquesta fase de desconfinament. De fet, alguns ja setmanes que ho estan fent.
En aquest sentit, Barberà del Vallès ja porta tres caps de setmana fent aquest tipus d’acció. De dissabte 23 a les 8 h fins a dilluns, 25 a les 8 h, tallaran els següents carrers: Verge de l’Assumpció i Nemesi Valls, Josep Armengol i Anselm Clavé: De dissabte 23 a les 16 h fins dilluns, 25 a les 8 h tancaran Dr. Moragas i Av. Generalitat i  la Via Sant Oleguer.

Terrassa, des del passat cap de setmana, tallen 6 carrers, la qual cosa obliga a desviar algunes línies de bus.
Sabadell també farà l’habitual tall de l’Eix central que té lloc els diumenges i festius i que ara també amplia a dissabtes. Aquesta acció també té afectacions en les línies urbanes de bus.
Sitges té tancat durant tota la setmana el passeig de la Ribera, excepte per a veïns, mercaderies i serveis.

Vilanova i la Geltrú treuen cordons d’aparcament del centre i amplien l’aparcament als afores, implanten carrers de prioritat invertida, redueixen la velocitat genèrica a 30 km/h, tallen el trànsit sota la via de la Rambla Samà i fan carrils bici.

Mollet del Vallès, durant els caps de setmana tallen els carrers Gaietà Vínzia i Anselm Clavé, que son carrers del centre urbà amb molta activitat comercial.

I, finalment, a Rubí es restringeix la circulació de vehicles de 18h a 23 h cada dia a l’Avinguda Llana i al Passeig de la Riera , cosa que representa tenir 1,2km per als vianants.

Sobre l’AMTU
L’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) treballa per la millora de la mobilitat i de les infraestructures de transport públic d’arreu de Catalunya. Actualment té 109 entitats associades d’arreu de Catalunya: 103 municipis, 1 Entitat Municipal Descentralitzada, i 5 consells comarcals, amb una població representada de més de 2 milions d’habitants i un volum de viatgers urbans transportats de prop de 45 milions anualment.

Enllaç a la pàgina web de AMTU:

https://www.amtu.cat/