El passat divendres 15 de desembre, el pianista molinenc Bernat Català va debutar amb el  Caravaggio Piano Quartet al Jardí dels Tarongers de Pedralbes, enmig d’una atapeïda agenda de concerts que també l’ha dut a participar en el projecte de l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) “Apadrina un piano” i a participar en el projecte “Musiquem Lleida!”, entre més actuacions.

Caravaggio Piano Quartet

En el seu debut a Barcelona, el Caravaggio Piano Quartet va rebre apassionats aplaudiments i  elogis per part del públic que omplia el recinte de la Casa Bartomeu, al Jardí dels Tarongers de Pedralbes.

El quartet està format per en Bernat al piano i tres músics de corda -violí, viola i violoncel- que es van conèixer estudiant a Londres. Actualment tots treballen en localitats molt allunyades (Ginebra, Roma, Salzburg i Lugano) cosa que els dificulta la coordinació dels assajos. La formació original era un duo, amb en Bernat al piano i Matteo Mizera a la viola, que més endavant es va ampliar amb la incorporació de dos músics més. Segons en Bernat, encara que és més habitual la formació de quintet (un piano i quatre instruments de corda), també hi ha moltes partitures per a quartet (Schuman, Fauré,..).

L’Associació Jardí dels Tarongers i el Consell Català de la Música van reobrir la Casa Bartomeu, al Jardí dels Tarongers de Pedralbes, a mitjans del 2014.  La Casa Bartomeu és una magnífica finca de Pedralbes que l’industrial i mecenes Josep Bartomeu i Granell (Barcelona, 1888-1980) va convertir en el centre d’una intensa activitat artística, especialment musical, que donava cabuda a nombrosos gèneres, des de l’òpera fins a la música de cambra o el cant coral. Aquest espai es va convertir a mitjans del segle XX, en el centre vital de la vida musical de Barcelona, oferint a la ciutat l’oportunitat de conèixer els millors intèrprets i les obres dels millors compositors de tots els temps. Els impulsors de la recuperació d’aquest espai tenen com a objectiu dedicar el pati dels Tarongers a les noves fornades de músics, tant d’intèrprets com de compositors.

En el seu debut a Barcelona, els integrants del Caravaggio Piano Quartet -Federico Piccotti, al violí; Matteo Mizera, a la viola; Daniel Mizera, al  violoncel i Bernat Català, al piano- van interpretar en el seu debut a Barcelona obres de Gustav Mahler i Antonín Dvorák.

“Musiquem Lleida!”

A principis d’octubre, en Bernat va oferir un concert en el marc del projecte “Musiquem Lleida!”, després de debutar aquest estiu al Palau de la Música Catalana en el cicle de concerts “El Primer Palau”, i hi va interpretar obres de Falla, Debussy, Montsalvatge, Liszt, Albéniz i també alguna composició pròpia.

“Musiquem Lleida!” és un festival internacional de música que se celebra als carrers i places de la ciutat de Lleida i comarques.  Una iniciativa de la Coral Shalom, que pretén apropar la música al carrer i donar l’oportunitat a diferents intèrprets de tenir un escenari per difondre la seva música.

“Apadrina un piano”

En Bernat ha participat aquest any en el projecte “Apadrina un piano” que organitza l’ESMUC, i va oferir un concert a La Pedrera amb obres de compositors espanyols i francesos, com Falla, Albèniz, Debusy,entre d’altres. Dos cops l’any, l’ESMUC organitza uns actes d’apadrinament amb la participació de músics, graduats de piano i altres personalitats vinculades a l’escola. És una manera de recaptar fons per renovar els instruments ja molt utilitzats pels alumnes. Els graduats estrenen en concert els nous instruments davant del públic i hi deixen la seva firma. A partir d’aquell moment, els pianos queden apadrinats i s’incorporen al parc d’instruments de l’Escola.

En Bernat viu i treballa a Ginebra

En la secció “Molinencs arreu del món” de la nostra revista (número 520 del març de 2016), en Bernat ja ens havia comentat que “Viure de la música a Catalunya és bastant difícil actualment”, per la qual cosa, després d’haver cursat durant dos anys els estudis superiors de piano a la Guildhall School i a la Royal Academy of Music de Londres, a dia d’avui viu i treballa a Ginebra (Suïssa), on comparteix veïnatge amb el també músic (professor d’orquestració) molinenc Víctor Cordero. En una entrevista recent a Catalunya Música, en Bernat comentava que de la ciutat de Ginebra li ha sorprès la riquesa de la seva vida cultural i, encara que l’ensenyament de la música és més cosmopolita i obert a Londres, aprecia molt la formació més arrelada a la tradició musical europea que s’imparteix a Ginebra.

El llaç 539 Desembre 2017