Article de l’Escola Josep Maria Madorell

Pensàvem que només serien un parell de setmanes, teníem al cap moltes preguntes: Quan tornarem? Anirem de colònies? Recuperarem el nostre torn del pati?… Interrogants que no tenien resposta, ni tan sols a Internet.

El dijous 13 de març, darrer dia d’escola, els alumnes van regar molt bé les plantes, van recollir les coses com si fos un divendres, se’ls hi van escapar algunes abraçades… El desig de trobar-se aviat era latent i, tot d’una, van començar a incorporar noves paraules al seu vocabulari: confinament, videotrucades, unitats de treball, desescalada…

Amb ganes de tirar endavant, amb ganes de treballar, amb ganes d’aprendre i d’ensenyar vam fer com sempre, partir del nostre entorn més proper, de la realitat que ens tocava viure i fer d’aquesta experiència un motiu d’aprenentatge. Els alumnes del Cicle Superior han estat treballant virtualment, a partir d’Unitats de Treball Integrades on han explorat, cada setmana, el confinament des de totes les vessants.

En la primera Unitat de Treball, es van centrar en els “Efectes positius del confinament a la Natura” i van veure com l’entorn natural més proper rebia amb, cert alleujament, el distanciament de les persones.

En la segona setmana, van partir d’iniciatives personals o col·lectives solidàries en favor de la lluita contra el coronavirus. Es van posar sota la pell d’un petit empresari/a, per tal de dissenyar una hipotètica empresa “handmade”, creadora de samarretes solidàries amb finalitats benèfiques.

Van dedicar també una Unitat de Treball a la cura del propi cos, “Alimentació en el confinament”. La tendència a no tenir cura de l’alimentació, quan passem tantes hores a casa, pot ocasionar problemes de salut. Aquella setmana l’alumnat es va centrar en l’alimentació saludable, en saber aprendre a escollir bé i recordar els processos que se succeeixen  a l’interior del cos quan mengen.

Durant els dies de confinament, fins i tot les compres més bàsiques es van limitar. Les cues per comprar pa, a vegades quilomètriques, van ocasionar que molta gent optés  per fer el seu propi pa a casa. Com que és un aliment bàsic en la nostra alimentació, van dedicar una Unitat de Treball, “Pa de confinament”. Els infants es van convertir en forners/es experts, tot repassant alguns conceptes relacionats amb les barreges de diferents materials o, en aquest cas, els ingredients.

També van redescobrir “Els balcons, un lloc de retrobament”. Un petit espai de casa per prendre l’aire, fer exercici, aplaudir… i veure les cares dels veïns i amics. Balcons ideals per fer créixer les nostres plantes d’exterior. En aquesta Unitat de treball, van repassar les parts i funcions d’aquests éssers vius que formen part de la vida i de l’entorn. També van descobrir els balcons de la nostra vila, aquells que es van guarnir amb l’objectiu de recuperar un somriure, sovint tapat per una mascareta.

Van empatitzar amb “Personatges famosos confinats” i van adonar-se que ells/es ni són els primers, ni probablement seran els últims a viure una situació de confinament. Anna Frank, Robinson Crusoe, Frida Khalo, William Shakespeare, Gaudí, Munch, Newton, Albert Espinosa… També van patir situacions similars a les que hem viscut amb la pandèmia i tots ells van treure alguna experiència positiva de tot plegat.

Per últim, l’alumnat ha descobert el que serà la “Nostra Nova Normalitat” i han pogut anticipar el que serà la tornada a l’escola i a l’institut. Han vist com animals i plantes tenen una gran capacitat per adaptar-se a les noves situacions i entorns naturals.

Com veieu els alumnes no han deixat d’aprendre: mapes conceptuals, càlculs matemàtics, mandales efímers, lectura de textos, classroom, padlets, bookface, esquemes, resums, poesia, dibuixos, textos argumentatius, instructius o diaris…

Del confinament i des del confinament també s’aprèn i hem descobert, docents i alumnes, una manera de treballar que no ha estat fàcil, però que finalment ha resultat molt enriquidora.

No ens agradaria tancar aquest article sense fer un reconeixement a l’esforç que han hagut de fer pares i mares en tota la diversitat d’entorns familiars. Acompanyar i estar al costat del seu fill/a amb o sense problemes d’espai, de connectivitat, de dedicació de temps de qualitat… No ha estat fàcil, el treball de tota la comunitat educativa ha sigut la clau de l’èxit!

Ara només ens queda retrobar-nos ben aviat, sense la necessitat de clicar un enllaç o una pantalla que ens separi, tot i que en realitat sempre ens hem sentit ben a prop i acompanyats.

Escola Madorell

Enllaça la pàgina web de l’Escola Madorell:

https://agora.xtec.cat/escmadorell/